5 maart 2016

er was eens een projectontwikkelaar...

° gebaseerd op waar gebeurde feiten °

er was eens een projectontwikkelaar die oog had voor de potenties van antwerpen-noord als levendige stadswijk met een beloftevolle toekomst. hij maakte plannen voor een nieuwbouwproject op een centrale locatie met op het eerste gezicht tal van fijne en open appartementen en studio's.

er was eens een projectontwikkelaar die het geniale idee had om de verkoop van zijn project aan te zwengelen door een gratis auto aan te bieden bij de aankoop van een appartement. hij belooft een hippe fiat 500 aan de klanten die tijdens het koopweekend hun handtekening onder de verkoopsovereenkomst zetten. hij promoot het wagentje als een 'verbruiksvriendelijke stadswagen' en voegt eraan toe dat we 'samen voor een schonere lucht in antwerpen' gaan.

er was eens een projectontwikkelaar die scheen te vergeten dat antwerpen-noord de meest dense wijk in de stad is met een dito parkeerdruk. is een gratis wagen aanbieden bij de aankoop van een appartement in deze wijk dan geen misplaatst signaal? of is de zuiver financiële belangstelling van zo'n projectontwikkelaar voor de wijk legitiem en heeft hij helemaal geen maatschappelijke verantwoordelijkheden, ook al eist hij een deel van de wijk op?

er was eens een projectontwikkelaar die zich niet bewust leek te zijn van het verkeersinfarct dat antwerpen vandaag treft. de politiek, talloze belangengroepen en de media hebben er de mond van vol en zijn - weliswaar vanuit verschillende perspectieven - allemaal druk doende om de mobiliteitsknoop te ontwarren. méér auto's in de stad maken daar zonder twijfel géén deel van uit. het argument dat een deel van de nieuwe eigenaars van zo'n appartement-inclusief-auto de wagen allicht van de hand zullen doen is maatschappelijk irrelevant. de verkoopsstunt suggereert dat wonen in de stad en autorijden in de stad perfect samen gaan, maar niets is dus minder waar.

er was eens een projectontwikkelaar die enkele belangrijke nuances niet aanvoelde. een minder vervuilende wagen is nog steeds een vervuilende wagen. de schadelijke uitstoot van het verkeer in de stad moet tot een absoluut minimum beperkt worden door mensen die er wonen en/of werken alternatieven voor de auto aan te bieden. alleen op die manier kan de luchtverontreiniging en geluidsoverlast teruggedrongen worden tot een leefbare standaard. tenslotte volstaat het niet om een wagen het label stadswagen te geven om het gebruik ervan te rechtvaardigen. ondanks zijn beperkte afmetingen veroorzaakt hij evengoed files, parkeerproblemen en dus overlast voor de inwoners van de stad. leefden zij nog lang en gelukkig?

voor de lezers die ondanks bovenstaand betoog toch nog op zoek zijn naar een hip en verbruiksvriendelijk stadswagentje, neem gerust een kijkje op de website van het nieuwbouwproject.


2 opmerkingen:

  1. Aiai, wat een slecht plan. Lang lang geleden kregen kopers van een tuinloos appartement in Antwerpen een jaarabonnement op de zoo cadeau. Blijkbaar moet er toch iets tegenover staan om mensen naar de stad te lokken. Ik heb er anders graag gewoond!

    BeantwoordenVerwijderen